Makelaarsgroep ERA overschrijdt grens van 9.000 transacties per jaar en wordt zo Belgisch marktleider

Ondanks corona verkoopt de Belgische tak van de franchise 1,45 miljard euro aan vastgoed in 2020

De makelaarsgroep ERA blaast dit jaar 26 kaarsjes uit in België en viert tegelijk een historisch moment: de groep begeleidde in 2020 meer dan 9.000 vastgoedtransacties, waarmee ze de positie van Belgisch marktleider verovert. Het ERA netwerk telt in ons land intussen al meer dan 105 kantoren, goed voor ongeveer 500 werknemers. Het doel van de makelaarsgroep is om deze sterke groei nu ook de komende jaren aan te houden. En daarvoor kijkt ze niet alleen naar Vlaanderen, maar vooral ook naar Brussel en Wallonië, waar de eerste nieuwe kantoren nog voor de zomer open gaan.

Ondanks de economische impact van de pandemie, heeft makelaarsgroep ERA een absoluut topjaar achter de rug. De groep begeleidde in 2020 ongeveer 5.500 verkopen en 3.500 verhuringen. Zo verkoopt de Belgische tak van de franchise niet alleen 1,45 miljard euro aan vastgoed, maar wordt het ook meteen de marktleider in ons land. De grootste concurrent haalde vorig jaar namelijk in totaal ‘maar’ 6.000 transacties.

De goede cijfers die ERA de laatste jaren in ons land kan voorleggen, vallen opvallend samen met de komst van de nieuwe CEO twee jaar geleden: Johan Krijgsman. Zelf wijst hij echter vooral op het harde werk van de kantoren en hun medewerkers.

“Corona dreigde vorig jaar even roet in het eten te gooien, maar na de korte moeilijke periode tijdens de eerste lockdown volgde al snel een stevige correctie. En daarna bleef het maar hard gaan, tot en met december. Daarbij kan ik alleen maar enorm dankbaar zijn voor het harde werk van al onze collega’s - zowel de franchisenemers als hun medewerkers - die echt het onderste uit de kan hebben gehaald. Niet enkel in 2020, maar al 26 jaar lang.” Johan Krijgsman, CEO ERA Belgium

De makelaarsgroep telt intussen al meer dan 105 Belgische kantoren, goed voor zo’n 500 werknemers. Ook de komende jaren wil ERA blijven groeien. Enerzijds in Vlaanderen, maar vooral in Brussel en Wallonië, waar de groep nog veel groeipotentieel ziet.

“We staan al met heel wat Franstalige partijen in contact en nog voor de zomer zullen de eerste nieuwe kantoren in Wallonië en Brussel de deuren openen. Het ziet er dus naar uit dat we ons vooropgestelde doel - tegen eind volgend jaar 15 nieuwe kantoren openen - zullen bereiken, en mogelijks zelfs overschrijden. Het is immers niet omdat we nu marktleider geworden zijn, dat we daarom op onze lauweren mogen rusten. Integendeel: the best is yet to come.” Emmanuel Deboulle, Business Development Manager Brussel en Wallonië

Joachim Deman Communicatie, Bereal
Joachim Deman Communicatie, Bereal