ERA Open Huizen Dag: ook in coronatijden een succesformule!

Afgelopen zaterdag was het eindelijk zo ver: de ERA Open Huizen Dag. Enkele maanden geleden hadden we het niet voor mogelijk gehouden dat die zou kunnen doorgaan, maar gelukkig hebben we ons met z’n allen ingezet voor het gezamenlijke doel: the curve has been flattened! Maar hoe was dat dan, zo’n Open Huizen Dag in coronatijden? Even succesvol als altijd, zo blijkt uit onze enquête.

Tijdens de lockdown zag het er even niet goed uit voor de ERA Open Huizen Dag van afgelopen zaterdag. Als die lockdown een paar weken langer had geduurd, kwamen we immers aardig in de buurt van 6 juni. De verkoop van woningen stond bovendien lang op een laag pitje. Dat spreekt voor zich: een woning kopen die je nog niet bezocht hebt, daar zijn we nog niet klaar voor. Maar vandaag is de situatie helemaal anders. Het aantal besmettingen daalt dag na dag en bijna alles is terug toegelaten - zij het soms op een andere manier. Hetzelfde geldt voor de Belgische huizenjagers: die zijn terug op jacht. Meer dan ooit tevoren zelfs, zo blijkt.

Tussen 11 en 24 mei, de eerste twee weken na de heropstart van onze sector, werden maar liefst 5.000 afspraken gemaakt voor huisbezoeken. Dat is bijna dubbel zo veel als het normale tempo! De Belgen die op zoek waren naar een woning, waren het wachten dus duidelijk beu. De opkomst voor de ERA Open Huizen Dag lag dan ook in dezelfde lijn. We ontvingen bijna 10.000 bezoekers verdeeld over heel het Belgische ERA netwerk.

Maar geen zorgen: uiteraard verliep alles met respect voor de veiligheidsmaatregelen, zowel voor de huiseigenaars, als voor de bezoekers en de ERA makelaars. Iedereen droeg mondmaskers en hield 1,5 meter afstand bij het wachten. De bezoeken werden ook beperkt tot 3 mensen per rondleiding, inclusief makelaar. Daarnaast werden deurklinken en andere frequent gebruikte oppervlakken steeds ontsmet en waren er overal handgels ter beschikking.

“We hebben een enquête gelanceerd bij alle kantoren die deelnamen aan de ERA Open Huizen Dag. Daaruit blijkt dat onze formule het goed blijft doen, ook in coronatijden. De veiligheid was daarbij uiteraard onze eerste zorg. Maar alles is vlot verlopen: 9 op de 10 kantoren gaf aan dat de bezoekers zich goed aan de maatregelen hielden. Bovendien had 90 procent van de kantoren de indruk dat de verkopers tevreden waren. Wat de kopers betreft, was dit zelfs 96 procent.” Johan Krijgsman, CEO van ERA Belgium

In totaal namen 841 verkopers met hun huis of appartement deel aan de ERA Open Huizen Dag. En opvallend: dat zouden er normaal gezien nog eens een 150-tal meer zijn geweest! Er werden namelijk nog 156 panden verkocht tijdens de laatste dagen voor 6 juni, van verkopers die normaliter ook zouden deelgenomen hebben.

“Dat viel te verwachten, want sinds de heropstart van 11 mei staan onze telefoons roodgloeiend. Er worden massaal huisbezoeken ingepland en de verkoop loopt uitzonderlijk vlot. De Belgische huizenjagers zijn tijdens de lockdown lang op hun honger moeten blijven zitten en daardoor zien we nu een duidelijke inhaalbeweging.” Johan Krijgsman, CEO van ERA Belgium

Door die hogere activiteit op de vastgoedmarkt, gaf 4 op de 10 kantoren (39%) aan dat potentiële kopers geneigd waren om sneller te beslissen dan normaal. De populaire panden gaan dezer dagen namelijk nòg sneller de deur uit. 84% zei dan ook dat de drukte op de vastgoedmarkt daarvoor de voornaamste reden is. Een kwart van de kantoren (26%) zag zelfs meer spontane biedingen dan normaal.

Dat resulteerde op zijn beurt in het feit dat één op de drie kantoren (37%) meer verkopen kon realiseren dan tijdens andere edities van de ERA Open Huizen Dag. Het mag daarom niet verbazen dat er in 1 op de 10 gevallen meer boven de vraagprijs geboden werd dan anders. En in bijna de helft daarvan ging dat zelfs over 5 à 10 procent boven de vraagprijs.

Alles verloopt momenteel dus zeer vlot op de vastgoedmarkt - vlotter dan ooit zelfs - en de eerste ERA Open Huizen Dag in coronatijden was een succes. Op naar de volgende editie, op 12 september!

Petra Nemitz Marketing Manager, ERA Belgium