SM-kelders, boa constrictors en vreemdgaande wielrenners: “Als makelaar kom je wat tegen”

Als je al 25 jaar in het vastgoed actief bent, verzamel je doorheen de jaren gemakkelijk vele mooie, grappige en soms ook ronduit bizarre verhalen. Zo viert ERA, het grootste netwerk van vastgoedmakelaars van Vlaanderen, dit jaar zijn ‘zilveren’ jubileum. Ter ere daarvan, bundelde het bedrijf onlangs de meest memorabele momenten van hun medewerkers in het boek “Straffe verhalen van de makelaar”. Een kleine greep uit de 150 verhalen die je er in terugvindt.

SM-kelder

Het cliché is waar: elk huisje heeft zijn kruisje. Dat kan Anja, die voor ERA Vastgoed Thuis in Eeklo werkt, bevestigen. Ze stond enkele jaren geleden, voor ze het goed en wel besefte, midden in een SM-kelder. “Een dertiger wilde graag zijn appartement op het gelijkvloers verkopen. Hij woonde er graag, maar hij had een vrouw met kinderen leren kennen.” Anja was nog maar net binnen, toen de man ook over een ‘speciale hobby’ begon. “Ik vroeg niet door, maar tijdens de rondleiding zei hij dat er te veel rommel in de kelder stond om de ruimte te kunnen bezichtigen. Dat terwijl hij net zo vol was over diezelfde kelder... Gezien de flat nogal gewoontjes was, drong ik toch aan om de ruimte te gaan bekijken. Het zou immers dé troef van de flat kunnen zijn. Schoorvoetend gaf hij toe dat de rommel niet het probleem was, maar dat de kelder was ingericht om aan SM te doen. Samen met zijn vriendin gebruikte hij die met andere koppels. Centraal stond een dokterstafel, compleet met ‘werkmateriaal’ én een kruis. Aan de muur en het plafond hingen kettingen en er stond ook een grote kooi. Intussen was de fotograaf gearriveerd en die moest zijn bulderlach inhouden. Maar ja, daar konden we toch moeilijk foto’s van maken”, lacht Anja nu. Het appartement is overigens nooit verkocht: de relatie van de man is op de klippen gelopen.

Een boa in de living

Een niet te harden stank kwam Kurt Dumon, zaakvoerder van ERA Dumon uit Beernem, vorig jaar tegemoet toen hij een klein boerderijtje bezocht. “In de leefruimte zat een reusachtige boa constrictor van zeker vijf meter lang achter een glazen wand. In het zelf gebricoleerde terrarium hadden de huurders takken en planten gezet, zodat het beest naar hartenlust kon klauteren en slingeren. Maar de slang leefde soms ook los in de woning, want in de wand was een deur zodat ze buiten kon, indien nodig. ‘Die deur open je best niet als hij nog niet gegeten heeft’, wisten de huurders me te vertellen.” De rondleiding ging verder tot op de zolder. Daar stond het vol met stinkende kooien met ratten, als voedsel voor de slang. “Voor ik mocht vertrekken, kreeg ik nog een demonstratie. De huurder gooide een rat naar de slang. Het duurde geen tien seconden voor die het beestje in een wurggreep had.” Uiteindelijk hebben de huurders het huis zelf gekocht: de woning was nu toch al op hun ‘huisdier’ voorzien.

Naakte tieners in bed

Huisbezoeken worden doorgaans netjes op voorhand afgesproken. Maar soms gebeurt het wel eens dat niet alle huisgenoten op de hoogte worden gebracht. Een zestal jaar geleden ondervond Greet Germeys, zaakvoerster van ERA Visitas uit Westerlo, dat dit gênante gevolgen kan hebben. Een alleenstaande mama wilde haar rijwoning verkopen. “Het huisbezoek was op een weekdag. We begonnen beneden en werkten ons een weg naar boven, allemaal vrij normaal. Toen ze de deur van de tweede slaapkamer open zwaaide, lag de tienerdochter poedelnaakt in bed met een liefje. Ze waren nog min of meer bedekt door het beddengoed, maar het was niet mis te verstaan wat ze daar aan het uitspoken waren. Vooral de reactie van de mama blijft me tot op vandaag nog het meest bij: 'Moh, ik dacht dat jij op school zat?' - en ze trok de deur weer dicht. Daarna ging ze vlotjes verder met de rest van de rondleiding, alsof er niets gebeurd was.”

De ontrouwe wielrenner

Wie een appartement wil huren, moet een loonfiche voorleggen. Maar in het geval van een meisje van 23 was het bedrag dat ze verdiende niet hoog genoeg om een flat te huren via ERA Dumon. Het ging om een vrij luxueus appartement. “Maar mijn vriend gaat me helpen”, zei ze schoorvoetend. “Het ligt allemaal wat gevoelig. Daarom zou ik het appartement officieel enkel op mijn naam moeten huren.” Geen probleem voor ERA, maar ze moesten dan wel de gegevens van de man hebben. Toen het meisje echter zijn naam gaf, geloofden de makelaars er niets van, het ging immers om een bekend persoon. Dus vroegen ze een kopie van zijn identiteitskaart, met de gedachte dat ze dan wel door de mand zou vallen. “Dat ligt wat moeilijk”, probeerde ze nog. “Hij zit op trainingskamp in Spanje.” Maar nog geen uur later rolde – tot grote verbazing van de makelaar – een kopie van zijn identiteitskaart uit de fax. “We vielen letterlijk van onze stoel. Het ging om een getrouwde wielrenner. Blijkbaar wilde hij een appartement huren voor wat privacy met zijn scharrel.” De huur is uiteindelijk nooit doorgegaan, omdat de eigenaars mensen zochten voor de lange termijn - en dus niet al te veel vertrouwen hadden in deze ‘love story’.

Betaling in natura

Koen Verhaeghe van ERA Vastgoed Centrum kreeg tien jaar geleden een wel erg vreemd voorstel. “Een hoertje wilde via ons een woning huren. We waren overeengekomen dat ik met het contract zou langsgaan op haar werkplek omdat er geen ander tijdstip mogelijk was. Bij het afsluiten van het huurcontract rekende ik de helft van een maand huur aan als kosten voor mijn werk. Plots stonden er drie meisjes achter mij. Of we dat niet op een andere manier konden regelen, vroegen ze. Door even naar boven te gaan. Uiteraard weigerde ik en daarna werd de factuur netjes betaald”, aldus Koen.

borgerhoff-lamberigts.be/boeken/straffe-verhalen-van-de-makelaar

Joachim Deman Communicatie, Bereal